*

Ateenan aamusta Ateenasta Nikosian ja Brysselin kautta Helsinkiin ja koko Suomeen

Pikakurssi Euroopan parlamenttiin - osa 5: mepin palkka

Toistaiseksi viimeisessä osassa EP-pikakurssiani, jonka tavoitteena on tehdä kaikista lukijoistani euronörttejä, puhutaan meppien palkoista, kulukorvauksista ja rahasta yleensä.

Ennen vuotta 2005 meppien palkka oli sama kuin mepin kotimaan kansanedustajan palkka. Tämä ei kuitenkaan ollut kovin reilulta kuulostava järjestely, koska italialaismeppi tienasi silloin n. 140000 euroa vuodessa ja espanjalaismeppi alle 35000 euroa. Suomalaismepitkin olivat palkkakuopassa kaiken muun, paitsi aiemmin lahjaksi saatujen matkarahojen osalta. Eivät ole enää - ja nyt matkarahapolitiikkakin on toisenlaista.

Päätös palkkojen yhtenäistämisestä ei suinkaan ollut yksin Euroopan parlamentin. Sen päätöksen lopullisesti sinetöivät jäsenmaiden hallitukset ministerineuvostossa. Viimeisin mutka matkalla oli, että Saksan silloinen liittokansleri Gerhard Schröder ei halunnut antaa omille mepeilleen palkankorotusta samalla, kun hän ajoi säästö- ja leikkauskampanjaa kotona. Meppien kannalta yhteinen palkka oli enemmän tai vähemmän looginen askel, vaikka tietysti tapaukset, joissa palkka oli pienenemässä, varmasti kirpaisivatkin.

Nykyisin mepin palkka on säädetty 38,5%:iin Euroopan unionin tuomioistuimen tuomarin peruspalkasta, mikä käytännössä tarkoittaa noin 92000 euron vuosipalkkaa. Verot palkasta maksetaan EU:lle, jolla on erityinen verotusoikeus virkamiesten ja meppien palkkoihin. Alla oleva piirakka kuvaa mepin ja mepin toimiston käytössä olevia kuukausittaisia maksimikorvauksia. Palkka kaaviossa on ennen veroja. Verojen ja vakuutusten jälkeen mepin palkasta jää käteen n. 6200 euroa. Summat on pyöristetty ja ne perustuvat vuoden 2011 tilanteeseen. Olen laskenut kuukausittaisen päivärahan 150 virallisen kokouspäivän paikalla olon mukaan ja jakanut sen tasaisesti 12 kuukaudelle. Mukana eivät ole mepin matkakorvaukset, koska nämä korvataan toteutuneiden kustannusten mukaan.

Kuviota katsoessa ei pidä sekoittaa kahta eri asiaa: EU-virkamiesten etuja ja meppien palkkaa. EU-virkamiesten palkoista, eduista jne. löydät enemmän tietoa suomen kielellä täältä. EU-verotus vaihtelee virkamiehen palkan mukaan 8 ja 45% välillä. Meppien EU-vero palkasta on keskimäärin n. 15%, mutta se vaihtelee mepin perhetilanteen mukaan.

Mepit asuvat lähes poikkeuksetta omissa kotimaissaan ja jäsenmaat käsittääkseni rinnastavat heidät eläkkeen, terveydenhuollon osalta kansanedustajiin. Meppien asemaa koskevat tarkat säännökset ovat suomeksi täällä. Asumisensa mepit maksavat Brysselissä itse. Yleensä he joko vuokraavat pienen asunnon (ja maksavat siitä kunnallis- yms. verot) tai sitten ovat muutaman yön viikossa hotellissa.

Kannattaa myös pitää mielessä, että Euroopan parlamentin budjetti on vain noin 1% koko EU:n budjetista, joka vuodelle 2014 on 142,6mrd euroa.  Meppien ja heidän toimistojensa aiheuttamat kustannukset EP:n budjetista ovat noin viidennes.

Toimistokulukorvaus kattaa toimiston vuokran kotimaassa, IT-kulut ja muut vastaavat toimiston ylläpitoon liittyvät kustannukset. Tämä on ns. yleinen kustannuserä, ja sitä varten ei tarvita kuitteja. Jos meppi ei osallistu vähintään puoliin täysistunnoista, tämä määräraha puolitetaan. Toimistokulut – siis nämä yleiset – voi toki pitää suorana palkanjatkona, koska niitä ei tarvitse eritellä. Kuitenkin jos oletamme, että jokaisella mepillä on kotimaassa toimisto, tällä rahalla maksetaan sen ylläpito, puhelin- ja dataliikenne (Suomi, Belgia, Ranska ja välillä muuallakin) kaikkien työntekijöiden puolesta jne., summa hupenee huomattavasti.

Avustajamääräraha on tarkoitettu henkilöstökuluihin ja mepin poliittisen toiminnan rahoittamiseen. Tällä summalla katetaan palkka, sosiaaliturva, avustajien matkakustannukset esimerkiksi Brysselin ja Strasbourgin välillä jne.  Parlamentin sääntöjen mukaan mepit eivät voi itse hallinnoida tätä summaa väärinkäytösten minimoimiseksi, joten eri puolueryhmillä ja kansallisilla delegaatioilla on omat avustajapalkkiopoolit, joiden avulla palkkaus ja maksuliikenne hoidetaan riippumattomasti ja reilusti. Tältä osin ongelmat voisivat liittyä lähinnä vain nepotismiin, ei rahojen piilottamiseen omiin tarkoituksiin. Onhan tästä nepotismista Suomessakin jouduttu avautumaan, vaikka mielestäni asiassa ei ollut mitään epäilyttävää (Korhola).

Avustajarahakin on muhkea summa. Yleensä mepeillä on vähintään yksi kotimaan ja Brysselin avustaja sekä mahdollisesti toinen juniorimpi avustaja tai harjoittelija Brysselissä.

Täytyy kuitenkin huomata, että avustajarahalla maksetaan kaikki työnantajamaksut ennen paikallista bruttopalkkaa, josta avustaja sitten maksaa veroa - sekä matkat Brysselin ja Strasbourgin välillä. Tehdään yksinkertainen Belgian lainsäädännön mukainen esimerkki. Oletetaan, että koko 21000 euroa laitettaisiin Brysselissä kahdelle avustajalle, eikä mepillä olisi kotimaassa avustajaa lainkaan. 10500 euroa/avustaja käytettävissä olevilla varoilla (126000/kalenterivuosi) summasta menee työnantajamaksuja ennen palkanmaksua reilut 47000 euroa. Näin esimerkkimme vuotuinen bruttopalkka (78750 euroa/avustaja/kalenterivuosi) on Belgiassa jaettava 13,9 kuukaudelle lomarahan ja lomaltapaluurahojen vuoksi. Silloin normaali kuukausittain käytettävissä oleva bruttopalkka 5665 euroa, josta pidätetään verot ja työntekijän osuus sosiaaliturvasta ja vakuutuksista. Lopulta tässä esimerkissä avustajalle jäisi käteen (yksinelävä, ei lapsia) n. 3150 euroa netto/kuukausi. Belgian valtio on aika halukas ottamaan omansa välistä. Tässä esimerkissä ei siis ole mukana se summa, joka määrärahasta yleensä käytettäisiin avustajien matkoihin edestakaisin Strasbourgiin 10 kertaa vuodessa.

Kaiken edellisen lisäksi EP antaa jokaiselle mepille henkilökohtaista matkarahaa n. 4300 euroa vuodessa matkoihin, jotka eivät liity EP:n viralliseen toimintaan. Tämä tavanomaisten matkakorvausten lisäksi annettava erityiskorvaus mahdollistaa eurokansanedustajien matkustamisen esimerkiksi puhetilaisuuksiin, jonne muuten ei EP:n varsinaisen toiminnan puitteissa pääsisi. Korvaus maksetaan toteutuneiden kulujen mukaan laskua, puhujakutsua ja muita tositteita vastaan.

On kuitenkin puhuttava muustakin. Mepin palkka ei nimittäin aina ole rahaa. Mepin palkka on myös se oppi ja kokemus, jonka Euroopan kansainvälisimmästä politiikan keskuksesta saa. Joskus, myös tappion hetkellä, mepin palkka voi olla eurokomissaarin kabinetissa (Olli Rehn 1996). Joskus mepin palkka voi olla ministeriposti (Alex Stubb 2008, Heidi Hautala 2011). Joillekin mepin palkka voi olla mahdollisuus siirtyä kotimaan politiikkaan (Marjo Matikainen-Kallström 2004) tai jäädä eläkkeelle politiikasta (Esko Seppänen ja Kyösti Virrankoski 2009). Jotkut mepeistä saavat palkakseen halun ryhtyä yksityisyrittäjiksi (Ulpu Iivari 2004).

Meppejä on moneksi. Ja meidän tehtävämme on pitää huoli siitä, että valitsemme vain Euroopan parlamenttiin vain parhaat.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän samimiettinen kuva
Sami Miettinen

Mielenkiintoista. Pari hajakysymystä jos satut tietämään:

Ilmeisestikin MEP:it palkkaavat 1-2 avustajaansa vasta kun rahoitus on varmaa eli kun ovat tulleet valituiksi? Ovatko nämä henkilöt yleensä samaa puoluetaustaa vai onko syntynyt Brysselin suomalaisavustajien ammattikunta?

Mitenkäs eläkkeet? Paljonko ovat, missä verotetaan ja kuka maksaa?

Onko tuo EU-tuomarin palkka jota käytetään laskuperusteena mepin palkalle kuinka vakaa? Nostellaanko sitä jollain prosentilla?

Onko EU virkojen työehtojen määrittelyssä ammattiliittoja mukana?

Käyttäjän TeemuLehtinen kuva
Teemu Lehtinen

Avustajat palkataan yleensä sitten, kun on itse tullut valituksi. Joku tietysti voi omasta taskustaan kampanjan aikana maksaa avustajalle tai vaikka kampanjamanagerille, josta sitten tulee myös EP-avustaja. Työ on sangen henkilökohtaista, ja läheinen työsuhde tarkoittaa, että avustajan ja mepin on tultava juttuun tiukoissakin ja ikävissä tilanteissa. Monilla on puoluetaustaa, monilla on taustaa asioista, joihin mepit parlamentissa keskittyvät, ja jotkut jatkavat avustajina vuositolkulla - mutta harvoin usealla mepillä, vaikka niinkin on toki käynyt.

Eläkkeistä, työkyvyttömyydestä, kuolemantapauskorvauksista perheelle jne. on tuossa antamassani meppien palkkasääntöjä koskevassa linkissä enemmän. Eläkeikäraja entisille mepeille on 63 vuotta ja eläke minimissään on 35% ja maksimissaan 70% vuosipalkasta. Eläke tulee parlamentista.

EU:n tuomareiden palkka muuttuu indeksien mukaan, mutta on suhteellisen stabiili. Voit ajatella vertauskohdaksi vaikka suomalaisten korkeimman oikeuden tuomareiden palkkakehitystä viimeisten vuosien aikana. Tuskin se kovasti on vaihdellut.

Ammattiliittoja EU-virkamiehillä on vaikka muille jakaa. Ne eivät tosin edusta kuin pientä vähemmistöä virkamiehistä, ja useimmiten jäsenistö on lähinnä avustavaa virkamiehistöä ja sihteeristöä. Ns. substanssivirkamiehiä ei ammattiliittojen piirissä kovin paljon ole näkynyt, vaikka toki heitäkin on.

Toimituksen poiminnat